Program Comenius

Program Comenius jest skierowany do osób i instytucji działających w obszarze edukacji szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • uczniów korzystających z edukacji szkolnej do momentu uzyskania wykształcenia średniego1;
  • szkół określonych przez państwa członkowskie;
  • nauczycieli i pozostałego personelu tych szkół;
  • stowarzyszeń, organizacji non profit, organizacji pozarządowych i przedstawicieli podmiotów związanych z oświatą szkolną;
  • osób oraz podmiotów odpowiedzialnych za organizację i realizację oświaty i edukację na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym;
  • ośrodków badawczych i podmiotów zajmujących się kwestiami uczenia się przez całe życie;
  • podmiotów oferujących usługi w zakresie doradztwa zawodowego i poradnictwa, związane z jakimkolwiek aspektem uczenia się przez całe życie.

1 Osoby dorosłe uzyskujące wykształcenie średnie w szkołach dla osób dorosłych są uprawnione w programie Grundtvig

Cele szczegółowe Programu Comenius:

  • rozwijanie wśród młodzieży i kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich oraz zrozumienia jej wartości;
  • pomaganie młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego.

Cele operacyjne Programu Comenius:

  • poprawa pod względem jakościowym i ilościowym mobilności, w której uczestniczą uczniowie i kadra nauczycielska z różnych państw członkowskich;
  • poprawa pod względem jakościowym i ilościowym partnerstw pomiędzy szkołami z różnych państw członkowskich, tak aby objąć wspólnymi działaniami oświatowymi w okresie trwania programu przynajmniej 3 miliony uczniów;
  • zachęcanie do nauki nowożytnych języków obcych;
  • wspieranie tworzenia innowacyjnych i opartych na TIK treści, usług, metodologii uczenia oraz praktyk w zakresie uczenia się przez całe życie;
  • wzmacnianie jakości i wymiaru europejskiego kształcenia nauczycieli;
  • wspieranie poprawy metod dydaktycznych i zarządzania.

Działania wspierane w ramach Programu Comenius:

a. Mobilność obejmująca:

  • wymianę uczniów i kadry;
  • mobilność w szkołach dla uczniów oraz staże w szkołach lub przedsiębiorstwach dla kadry nauczycielskiej;
  • uczestnictwo w szkoleniach dla nauczycieli i pozostałej kadry nauczycielskiej;
  • wizyty studyjne i przygotowawcze w ramach działań związanych z mobilnością, partnerstwem, projektami lub sieciami (również seminaria kontaktowe);
  • praktyki dla nauczycieli i przyszłych nauczycieli;

b. Tworzenie partnerstw:

  • pomiędzy szkołami w celu rozwijania wspólnych projektów oświatowych dla uczniów i ich nauczycieli;
  • pomiędzy instytucjami pełniącymi rolę lokalnej lub regionalnej władzy oświatowej w celu wzmacniania europejskiego wymiaru w edukacji, realizacji celów programuComenius, rozwijania struktur współpracy międzynarodowej, w tym przygranicznej a w konsekwencji wzbogacenia oferty edukacyjnej dla uczniów (Comenius Regio od 2009 roku).

c. Projekty wielostronne

d. Wielostronne sieci

e. Inne inicjatywy ukierunkowane na wspieranie celów Programu Comenius.

Kraje uczestniczące:

  • 27 krajów członkowskich Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Wielka Brytania
  • kraje EFTA/EOG: Islandia, Liechtenstein, Norwegia
  • kraj kandydujący do członkostwa w Unii Europejskiej: Chorwacja, Turcja
  • oraz Szwajcaria.

 

ENGLISH:

The Comenius programme is a European Union educational project. It concerns school-level education, and is part of the EU’s Lifelong Learning Programme. It aims „to help young people and educational staff better understand the range of European cultures, languages and values”.

Its name derives from the 17th-century Czech educator John Amos Comenius

The program is focussed on several areas:

  • the basic problems of learning motivation, and skills in learning how to learn.
  • The key skills of Language learning, greater literacy, science learning, learning to support entrepreneurship, and the development of creativity and innovation;
  • Digital educational, both content and services;
  • Improving school management, of teaching, and teacher education;
  • Reducing socio-economic disadvantages and discouraging early school leaving;
  • Increasing participation in sports;
  • Educating groups of students with diverse abilities;
  • Development of early and pre-primary learning.

Comenius: Europe in the classroom

The Comenius Programme focuses on all levels of school education, from pre-school and primary to secondary schools. It is relevant for everyone involved in school education: mainly pupils and teachers but also local authorities, representatives of parents’ associations, non-government organisations, teacher training institutes and universities.

Part of the EU’s Lifelong Learning Programme, the Comenius actions aim to help young people and educational staff better understand the range of European cultures, languages and values. They also help young people acquire the basic life skills and competences necessary for personal development, future employment and active citizenship.

The programme addresses issues strongly related to current discussions and developments in school policy motivation for learning and ‘learning-to-learn’ skills, key competences, digital educational content and inclusive education.


Goals

The goal of the program is to have participation of more than three million students and teachers in international activities, thus improving mobility of students and teachers in the EU.

Comenius aims to:

  • Improve and increase the mobility of pupils and educational staff across the EU;
  • Enhance and increase partnerships between schools in different EU Member States;
  • Encourage language learning, innovative ICT-based content, services and better teaching techniques and practices;
  • Enhance the quality and European dimension of teacher training;
  • Improve pedagogical approaches and school management.


Priorities

The programme is currently focusing in particular on:

  • Motivation for learning and learning-to-learn skills;
  • Key competences: improving language learning; greater literacy; making science more attractive; supporting entrepreneurship; and reinforcing creativity and innovation;
  • Digital educational content and services;
  • School management;
  • Addressing socio-economic disadvantages and reducing early school leaving;
  • Participation in sports;
  • Teaching diverse groups of pupils;
  • Early and pre-primary learning.

 

NA GÓRĘ