W poszukiwaniu królowej nauk

       

      Nasza szkoła odniosła kolejny sukces. Tym razem Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zakwalifikowała do realizacji projekt "W poszukiwaniu królowej nauk", który będzie realizowany w ramach Erasmusa+. Jest to wielkie wyróżnienie dla naszej placówki, gdyż w skali kraju dofinansowanie otrzymały osiemdziesiąt dwie instytucje. 

 

   

        Projekt ma charakter matematyczny. Uczniowie wraz z nauczycielami będą poszukiwali matematyki w różnych przedmiotach, obiektach historycznych, zakładach pracy itp. Mają to być niebanalne zajęcia, które uświadomią młodym ludziom, że matematyka jest bardzo praktyczną dziedziną nauki i trudno bez niej się obejść. Czasami nawet nie uświadamiamy sobie, że bez  świata liczb byśmy nie mogli funkcjonować we współczesnym świecie.

            Naszymi partnerami są trzy szkoły :

Liceul Teoretic German Johann Ettinger - Satu Mare (Rumunia)

Kanuni Ortaokulu - Sivas (Turcja)

Profesionalna Gimnazia po audio-, -video- i telekomunikacia "A. S. Popov" Sofia (Bułgaria)

            Przez dwa lata będziemy realizowali różne zadania, które mają podnieść poziom kompetencji matematycznych wśród gimnazjalistów. Czekają nas także wyjazdy zagraniczne, szkolenia, testy.... czyli mnóstwo pracy.

Opis projektu:

 

Projekt "W poszukiwaniu królowej nauk" wypływa z potrzeb szkół partnerskich oraz jest naturalną konsekwencją wcześniejszych działań. W minionych latach podejmowaliśmy starania zmierzające do poprawy jakości pracy oraz podniesienia wyników egzaminów. Zrealizowane zostały projekty językowe i metodyczne. Naturalną konsekwencją jest wykonanie kolejnego kroku - podniesienie atrakcyjności programu kształcenia matematyki poprzez innowacyjność. Jednocześnie owa innowacyjność doprowadzi do zaspokojenia indywidualnych potrzeb ucznia, dla którego najczęściej matematyka jest nudnym przedmiotem pełnym niezrozumiałych zasad i reguł. 

 

     Tym razem nadrzędnym celem, który pragniemy osiągnąć, jest podniesienie kompetencji matematycznych u młodzieży, a tym samym chcemy polepszyć wyniki egzaminów końcowych. Zdajemy sobie sprawę, że dobrze wyedukowana młodzież w zakresie przedmiotów ścisłych, w przyszłości łatwiej sobie poradzi na rynku pracy. By jednak tak się stało, nauczyciele potrzebują nowoczesnych, innowacyjnych metod nauczania. Tylko kompetentny, otwarty na świat pedagog potrafi zarazić pasją swych wychowanków do nowych wyzwań. Dlatego projekt "W poszukiwaniu królowej nauk" pomoże wyedukować w międzynarodowym gronie nauczycieli, którzy na co dzień w swojej pracy wykorzystują matematykę. Umiejętności z zakresu tego przedmiotu są kluczowe w celu rozumienia wielu innych przedmiotów. Rozbudzanie logicznego myślenia, przestrzennego obrazowania, pamięciowego dokonywania obliczeń - to zadania, które każdy nauczyciel powinien przelewać na uczniów, którzy  zamierzają w przyszłości studiować.

 

      Dodatkowym czynnikiem motywującym do stworzenia projektu jest wzmocnienie kompetencji językowych u nauczycieli oraz uczniów. Nasze gimnazjum od czterech lat posiada klasy dwujęzyczne. Jednak rozszerzenie programu o dodatkowe lekcje języka angielskiego, to trochę za mało, by uczniowie swobodnie posługiwali się językami obcymi w świecie realnym, gdzie nie ma obok nauczyciela, który w każdej chwili może pomóc. Tego rodzaju kompetencje są uniwersalne, dlatego przydadzą się każdej ze stron projektowych.

 

     Partnerzy zostali do projektu dobrani celowo. Poprzez platformę eTwinning zaproszono do udziału szkoły, które mają podobne potrzeby lub oferują innowacyjne metody z zakresu edukacji matematycznej. Wstępne rozmowy poprzez internet pozwoliły ustalić zasady funkcjonowania w zespole projektowym, przedstawiono oczekiwania i złożono oferty, które mają sprawić, że projekt będzie atrakcyjny dla uczniów oraz nauczycieli. Zamierzamy pracować metodami aktywizującymi, pobudzającymi wyobraźnię abstrakcyjną, przestrzenną. Zajęcia mają odbywać się w nietypowych miejscach (warsztaty będą odbywały się w zakładach pracy, miejscach turystycznych), by matematyka nie kojarzyła się tylko ze szkolną ławką i tablicą.

 

     W wyniku kilku wstępnych konferencji internetowych partnerzy ustalili, że opracowanie, przeniesienie i wdrożenie innowacyjnych praktyk na poziomie europejskim pozwoli osiągać naszym placówkom lepsze wyniki. Pragniemy stworzyć i opublikować cały katalog scenariuszy lekcji, szkoleń i warsztatów. Mają one wspomóc nie tylko nauczycieli biorących udziału w projekcie, ale także pedagogów z innych szkół. Dlatego będą organizowane specjalistyczne konferencje, gdzie zostaną zaprezentowane produkty wytworzone w całym okresie funkcjonowania projektu.

 

     W działania projektowe mają zostać włączone liczne podmioty lokalne. Pragniemy, by projekt stał się wydarzeniem lokalnym, dlatego chcemy włączyć w realizację zadań nauczycieli z innych szkół, rodziców, urzędy, pobliskie zakłady pracy, ośrodki turystyczne - łącznie jeden partner projektowy powinien wpływać na minimum dwa tysiące osób. Chcemy w ten sposób pobudzić do działania jak najszersze grono osób z naszego małego miasteczka. Podobne cele stawiają sobie partnerzy zagraniczni, oczywiście z uwzględnieniem ich warunków lokalizacyjnych.

 

     Nasza szkoła znajduje się w małym miasteczku. Realizacja międzynarodowego projektu sprawi, że młodzież oraz nauczyciele zyskują możliwość otwarcia się na inność kulturową, religijną, mentalną. Jednak wspólne dążenie do celu, prowadzi do niwelowania różnic, oswajania tego, co wydaje nam się obce, niezrozumiałe. Praca nad projektem nie tylko zwiększy zainteresowanie naukami matematyczno-przyrodniczymi, informatyczno-technicznymi, językowymi, ale pozwoli całej społeczności zrozumieć lepiej świat z jego różnorodnością i niezwykłością.

 

      Projekt ma w perspektywie czasowej w głównej mierze pomóc nauczycielom w podniesieniu efektywności pracy. Dobrze wykształcony nauczyciel, wyposażony w innowacyjne metody nauczania staje się skuteczniejszy."W poszukiwaniu królowej nauk" sprawi, że kolejne pokolenia  uczniów będą korzystały z dobrodziejstw wyniesionych z projektu.
 
Wersja angielska:
 
The project „The quest of the science queen” results from the partners schools’ needs and it’s the outcome of earlier actions. During the last years we were trying to improve the quality of our teaching methods and make the final exams results better. We took part in various language and methodological projects. The next step is the obvious consequence of these actions, namely we want to rise the attractiveness of Math education by implementing innovative methods. Simultaneously, the innovation will satisfy the individual student’s needs and  change the general perseverance of Math as a boring subject fulfilled with understandable rules.
 This time the most crucial aim to us is to rise the mathematical competence among youth and make the final exam results better as well. We believe that well, scientifically educated youth will have better opportunities in the labor market. That is why we as teachers need innovative and modern teaching methods in order to achieve the goal. Only a competent and open-minded educator is able to encourage the students to take new challenges.
 The project “ The quest of the science queen” will help to educate international teachers who use math in their everyday work. Possessing mathematical skills is crucial in  understanding other subjects. Arousing logical thinking, as well as three-dimensional perseverance and brain based calculations are important tasks which each teacher should face their students with if they wish to take up higher education in the future. 
 The additional, motivating factor in the process of creating our project is reinforcing the language competence among teachers and students as well. Our school possesses bilingual classes with the extended usage of English, nevertheless it isn’t enough for our pupils to use the language in everyday real life situations without teacher’s feedback. This unconstrained usage of communicational skills will be very useful for each partner school. 
 The issue of partner schools selection was naturally intentional. Thanks to the eTwinning tolls, we have invited the schools which have revealed similar needs or offer the innovative methods of math teaching to take part in the project. 
 After exchanging some ideas by using the internet, we have established the rules within the project team and introduced  the  variety of offers and expectations which are supposed to be attractive for the teachers and the students  who are taking part in the project. We are going to work by using activating methods of teaching which arouse abstract imagination and three-dimensional one. The activities are going to take place in unusual places ( workshops in factories or touristic destinations)  so as not to associate learning math  with a school desk and a blackboard.
 Throughout several on-line conferences the partners came to the conclusion that working out and putting into practice the range of innovative methods at the European level will definitely help us all to gain better results. We are also planning to publish a catalogue of lesson scenarios, workshops and trainings. Their aim is to support the teachers who take part in the project and other educators from different schools. There are going to be organized specialist conferences throughout which the project products will be introduced.
 Moreover, many local organizations and institutions are going to be involved in the project. We would like our project to be a local event that is why we want to include teachers from other schools, students’ parents, local governments, the nearest companies and resorts into the project realization. We assume that one project partner should  have the influence on minimum two thousand people. In this way we wish to encourage to get involve as many citizens of our small town as possible. Our foreign partners reveal similar aims according to their locational conditions. 
 Our school is situated in a small town so the realization of the international project will give the society the opportunity to open themselves to other culture, religion and mentality. Pursuing the goal together  leads to level the differences and accustom to incomprehensible and unknown issues. Working on the project will increase the interest in the scientific subjects, ICT, technology and foreign language as well. It will also let the whole society understand the world with all its uniqueness and diversities. 
The far-reaching aim of the project is to rise the level of teaching effectiveness. A well educated teacher, equipped with innovative teaching methods, is becoming more effective. Future generations of students will get a huge advantage of the results of the project.

 

NA GÓRĘ